اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

اراده‌ای برای کنترل آمار نگران‌کننده طلاق وجود ندارد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمار نگران‌کننده طلاق در استان گفت: برنامه‌های لازم برای کنترل طلاق تدوین شده است اما اراده‌ای برای اجرای این برنامه‌ها وجود ندارد.

اراده‌ای برای کنترل آمار نگران‌کننده طلاق وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، سید محمد موسوی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در چهارمحال و بختیاری، گفت: در چهل ساله اول انقلاب دستاوردهای چشمگیری در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و... کسب شد اما چند موضوع همچنان باعث آزار مردم می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: آسیب‌های اجتماعی، سپس فقر و مشکلات اقتصادی و در نهایت محیط زیست، آلودگی‌های آب و هوا تهدیداتی است که متوجه سلامت جسم، روان، آب و مواد غذایی است.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسائل امروز کشور است اما آن همه که بر روی بلایای طبیعی حساسیت وجود دارد بر آسیب‌های اجتماعی تمرکزی نیست.

کاهش 50 درصدی ازدواج در استان نسبت به ده سال گذشته

موسوی با بیان اینکه فروپاشی خانواده‌ها و طلاق به‌صورت روزافزون در حال گسترش است و بحث ازدواج نسبت به 10 سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: در سال 83 از هر 23 ازدواج یک طلاق صورت می‌گرفت اما در سال 95 به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق در این استان به ثبت می‌رسد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در این میان در بحث اعتیاد نه حساسیت زیادی بین متولیان امر دیده می‌شود و نه حتی در بین خود مردم، همه تلاش‌ها در نهادهای مختلف حداکثر منجر به کاهش شدت رشد این پدیده شده است.

وی به وجود و ساماندهی 13 مرکز مشاوره خانواده در چهارمحال و بختیاری اشاره و اضافه کرد: برنامه‌های لازم برای کنترل طلاق تدوین شده است اما اراده‌ای برای اجرای این برنامه‌ها وجود ندارد.

آمار نگران‌کننده طلاق عاطفی/ تنها 20 درصد طلاق‌ها به‌دلیل مشکلات اقتصادی است

موسوی گفت: طبق تحقیقات مسائل اقتصادی تنها 20 درصد در طلاق و مشکلات خانوادگی اثرگذار است اما مواردی مثل عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی، عدم انتخاب صحیح همسر، اعتیاد، اثرات فضای مجازی، مداخله اطرافیان، خیانت، عقیم بودن طرفین، تضاد فرهنگی و ارزشی بین زن و مرد و... این‌ها در کنار مسائل اقتصادی منجر به فروپاشی خانواده‌ها می‌شوند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در کنار طلاق قضایی به طلاق عاطفی اشاره کرد و افزود: این طلاق پنهان است به همین دلیل آمار نگران‌کننده دارد که باز منجر به از بین رفتن خانواده‌ها می‌شود.

وی تصریح کرد: طرح 9 گانه تحکیم بنیان خانواده برای اولین‌بار در کشور در چهارمحال و بختیاری اجرا شد، همچنین مرکز مهر فرزندان طلاق نیز در این استان ایجاد شد، این مرکز برای دیدار والدین با فرزندان و ارائه مشاوره ایجاد شده است.

 

موسوی با اشاره به اینکه درخصوص احقاق حقوق کودکان برنامه مدونی از سال گذشته تشکیل شده است، بیان کرد: پنج صنف در ارتباط با کودک‌آزاری شناسایی شدند که شامل مهادی کودک، مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که ممکن است موارد کودک‌آزاری را پنهان کنند،  نیروی انتظامی و استقرار مأمور ویژه حقوق کودک و قضات ویژه حقوق کودک کمک‌کننده است.

عروس و داماد کاروان‌های پرسروصدا تحت تعقیب قرار می‌گیرند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اغلب شادی‌ برخی به تلخ کامی عده‌ای دیگر منجر می‌شود، گفت: کاروان‌های عروسی با سر و صدای زیاد مواردی از این دست هستند، همچنین اختلاط زن و مرد، فیلم‌های عروسی که بعضا پخش می‌شود و... از دیگر مواردی است که با آن برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر خودرویی که با ایجاد سر و صدا از دیگران سلب آسایش کند توقیف می‌شود و در سال‌های گذشته 800 خودرو با این تخلفات توقیف شده‌اند، ادامه داد: در طرح جدیدی که برای برخورد با مزاحمت کاروان‌های عروسی بعد از ساعت 12 شب تدوین شده است عروس و داماد نیز تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

رشد آمار خودکشی در استان/ قهرمان‌سازی در موارد خودکشی ممنوع!

موسوی بیان کرد: متاسفانه آمار خودکشی در چهارمحال و بختیاری رشد داشت اما بدتر ازآن این بود که از فردی که خودکشی کرده بود در مراسمات بعد از مرگش قهرمان‌سازی می‌شد همین امر تمایل به خودکشی را بیشتر می‌کرد، این استان در بحث اختلالات روانی و افسردگی جزو رتبه‌های برتر است که همین امر منجر به خودکشی می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح امید برای اولین‌بار در این استان، خاطرنشان کرد: از سال 90 تاکنون مجرمان جرائم سبک به جای معرفی به دستگاه قضا متناسب با جرمی که مرتکب شدند در دوره‌های امید شرکت داده می‌شوند، طی 9 سال گذشته 6 هزار نفر در این استان در دوره‌های طرح امید شرکت کردند.

وی عنوان کرد: هدف از برگزاری طرح امید آموزش خودکنترلی، خودراهبری، خودکارآمدی، خداشناسی، نحوه ارتباط صحیح با دیگران و... است، همچنین دوره‌های هور برای مرتکبین جرائم اجتماعی، دوره ویژه مهاجر برای معتادان، دوره ویژه عشق برای زوجین در شرف ازدواج و... از دیگر دوره‌های برگزار شده در چهارمحال و بختیاری هستند.

 

سازش در 80 درصد پرونده‌ها در مؤسسات داوری

موسوی با بیان اینکه قانون به مردم اجازه داده است به جای آنکه به دستگاه قضا مراجعه کنند خودشان قاضی انتخاب کنند، یادآور شد: چهارمحال و بختیاری اولین استانی است که طرح ساماندهی مؤسسات داوری را انجام داده است، در برخی داوری‌ها تا 80 درصد پرونده‌ها به صلح و سازش منجر شده است و رای داوری‌ها لازم‌الاجرا است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در بحث انتخابات در برخی حوزه‌های استان تنش‌ها و تخلفاتی داشتیم، در همین راستا شورای رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان تشکیل شد، گفت: همچنین کمیته‌ای تشکیل شد تا درخصوص تخلفات کاندیداها، لیدرهای انتخاباتی، رسانه‌ها، مردم و... که تخلفی در این خصوص داشتند تذکر داده یا در صورت لزوم برخورد شود.

وی تاکید کرد: پرونده‌های مربوط به تخلفات انتخابات تا حصول نتیجه رسیدگی و برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

تذکر جدی به کسانی‌که به تنش‌های انتخاباتی دامن می‌زنند

موسوی به افرادی که بر تنش‌ها در انتخابات دامن می‌زنند تذکر داد که فعالیت آن‌ها رصد می‌شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بی‌نظم‌ترین و پراکنده‌ترین قانون در دنیا مربوط به ایران است که باعث بروز این حجم از تخلفات و ورود 17.5 میلیون پرونده به دستگاه قضا می‌شود، گفت: بیشتر پرونده‌هایی که به مجموعه دادگستری وارد می‌شود مربوط به ملک است چراکه اکثر مردم املاک خود را قولنامه‌ای معامله می‌کنند.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری اولین استان در برخورد با چاه‌های غیرمجاز برداشت آب است، افزود: همچنین این استان جزو اولین استان‌هایی است که وسایل بازی پارک‌های آن استانداردسازی شد، از 850 وسیله بازی در این استان 550 مورد غیراستاندارد بودند که بیش از 80 درصد آن مناسب‌سازی شد.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی بن و بروجن به صفر رسید

موسوی با تاکید بر اینکه بیش از 950 مورد ویلا در حریم زاینده‌رود ایجاد شده بود که حیات رودخانه را تهدید می‌کرد، به زودی حریم این رودخانه به‌صورت 100 درصد آزادسازی می‌شود، اضافه کرد: تغییر کاربری‌ اراضی کشاورزی در بن و بروجن به صفر رسیده است، این موضوع در دیگر اراضی استان نیز در دست اقدام است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: این استان اولین استان در کشور بود که با ارائه‌کنندگان قلیان در اماکن عمومی برخورد کرد، 120 محل که اقدام به ارائه قلیان می‌کردند تعطیل شد و تا زمانی که تعهد دادند این اقدام را انجام ندهند بازگشایی نشد.

انتهای پیام/68020/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول